Suche igłowanie – co to jest i na co pomaga?

Co to jest?

Suche igłowanie to metoda terapeutyczna, polegająca na nakłuwaniu zmienionej chorobowo struktury anatomicznej lub jej okolicy, sterylnymi igłami do akupunktury w celu redukcji miejscowego lub promieniującego  bólu. Terapeuta nakłuwa tkanki igłą (jedną lub kilkoma) w celu wywołania zwiększonego ukrwienia okolicy zabiegowej, jak również wywołania miejscowego stanu zapalnego, który zainicjowany mechanicznie aktywizuje organizm pacjenta do wzmożonych procesów leczniczych.

Czym nakłuwam?

Igły używane do zabiegu nazywa się suchymi ponieważ, w przeciwieństwie do tradycyjnych igieł do zastrzyku, nie posiadają otworu do iniekcji i służą wyłącznie do stymulacji tkanek. Ponadto igły te są bardzo cienkie (0,15 – 0,30 mm) i elastyczne co sprawia, że wkłucie jest praktycznie bezbolesne. Pojedynczo pakowane, sterylne igły są jednorazowego użytku, dlatego zabieg nie grozi zakażeniem.

Czy igłowanie jest bezpieczne?

Znajomość anatomii człowieka pozwala mi wkłuć igłę dokładnie w miejsce, które wymaga stymulacji. Igły wkłuwane są pod odpowiednim kątem oraz na bezpieczną głębokość. W zależności od okolicy ciała oraz ilości tkanki, wykorzystuję igły o rożnej długości i dobieram je tak, aby wbicie nawet całej igły było bezpieczne. Z racji tego, że igłowanie jest zabiegiem inwazyjnym, a każdy pacjent jest jedyny w swoim rodzaju, istnieje możliwość wystąpienia efektów niepożądanych. Jednak niechciane skutki igłowania występują rzadko:

Możliwe efekty uboczne oraz procentowe ryzyko ich wystąpienia.

Czasami (10%)

• Ból towarzyszący wbijaniu igły
  • Zaczerwienienia i siniaki
  • Miejscowy stan zapalny

Okazjonalnie (1%)

• Opuchlizna
  • Podrażnienie nerwu
  • Ból głowy

Bardzo rzadko (0,1%)

• Lokalne zakażenie
  • Swędzenie
  • Tachykardia

Wyjątkowo rzadko (0,01%)

• Zaburzenia mowy
  • Ogólnoustrojowe zakażenie
  • Zaburzenia orientacji

Jak to działa?

Suche igłowanie to  zabieg polegający na terapii punktów spustowych za pomocą igieł akupunkturowych. Mięśniowo-powięziowe punkty spustowe mogą pojawiać się w okolicach brzuśca mięśniowego, w powięziach, na przebiegu włókien mięśniowych powierzchownych i głębokich. Główną przyczyną powstania punktów spustowych są przeciążenia układu ruchu, urazy, stres, jak również utrzymywanie mięśni w  statycznym napięciu.

Celem suchego igłowania jest natrafienie na wszystkie bądź większość wrażliwych zakończeń nerwowych znajdujących się w punkcie spustowym. Drażnienie igłą tych zakończeń wywołuje impuls, który przechodząc przez rdzeń kręgowy, trafia do włókien mięśniowych napiętego pasma, wywołując bezwarunkowy odruch, jakim jest lokalny skurcz mięśniowy. Prowadzi to do rozluźnienia mięśnia i uśmierzenia bólu.

Nakłuwanie igłami powoduje także miejscowe zwiększenie ukrwienia tkanek, a także miejscowy stan zapalny aktywujący procesy biochemiczne usprawniające samoleczenie organizmu.

Zabieg rozpoczyna się od badania w celu zlokalizowania punktów spustowych. Następnie precyzyjnie nakłuwam zmieniony chorobowo punkt lub okolicę. W trakcie jednej sesji terapeutycznej liczba wkłuć jest dobierana indywidualnie do każdego pacjenta oraz do dolegliwości jakie zgłasza.

Efekt odczuwalny jest praktycznie natychmiast.

Czy igłowanie boli?

Wkłucie igły w ciało jest praktycznie bezbolesne, a często nawet niedostrzegalne przez pacjenta. Kiedy igła porusza się w mięśniu odczuwalne jest to często w postaci łaskotania, a ruch igły jest przeważnie bezbolesny. Wrażenia czuciowe zmieniają się w momencie gdy ostrze dojdzie do punktu spustowego.  W tym momencie najczęściej dochodzi do mikroskurczu włókien mięśniowych czemu towarzyszy odczucie jakby delikatnego prądu, który bardzo szybko zanika. Czasem zdarza się, że pojawi się ból promieniujący w oddalonej części ciała lub chwilowe nasilenie istniejących objawów bólowych, jednak trwa to bardzo krótko i zaraz potem pacjent odczuwa błoga ulgę.

Ogólnie zabieg suchego igłowania jest zdecydowanie mniej bolesny niż samo badanie w poszukiwaniu punktów spustowych.

Na co pomaga?

O tym czy stosować ta metodę w leczeniu decyduje fizjoterapeuta. Jeśli uznam, że igły będą dla pacjenta właściwą formą terapii to zastosowanie znajdują m. in. w:

• bólach mięśni i stawów
  • bólach pourazowych
  • bólach wywołanym przeciążeniem aparatu ruchu
  • napięciach mięśniowych wywołanych stresem
  • bólach ścięgien i więzadeł różnego pochodzenia
  • inne niewymienione

Zapraszam do gabinetu.