Masaż klasyczny – leczenie czy relaks?

Masaż to jedna z najstarszych metod terapeutycznych jakie zna ludzkość. Przez tysiąclecia stosowano go w różnych celach, a terapeutyczna skuteczność masażu jak i właściwości relaksujące są niepodważalne.

Jak działa masaż?

Masaż klasyczny niesie za sobą szereg pozytywnych konsekwencji. Aktywizuje działanie układu limfatycznego i krwionośnego, dzięki czemu tlen i substancje odżywcze w większej ilości trafiają do organizmu. Działanie na układ nerwowy zostało udowodnione. W zależności od sposobu wykonania oraz doboru technik, można pobudzać lub tonizować zakończenia nerwowa powodując pozytywne przemiany na poziomie układu nerwowego. Jako że masaż klasyczny poprawia ukrwienie, działa również na układ pokarmowy – przyspiesza przyswajanie substancji odżywczych i proces spalania materii.  Masaż klasyczny bezpośrednio oddziałuje na mięśnie, poprawiając ich ukrwienie i przemianę materii, co przekłada się na zmniejszenie odczuwania bólu i poprawę pracy stawów. Nie zapominajmy o wpływie masażu klasycznego na psychikę: zabieg wspomaga wydzielanie serotoniny (hormonu szczęścia), Poprzez usuwanie martwego naskórka, masaż poprawia także kondycje skóry, dzięki czemu staje się ona jędrniejsza i lepiej odżywiona.

Lecznicze zastosowanie masażu.

Poprzez zastosowanie odpowiednich technik masażu, terapeuta wywołuje określone reakcje w mięśniach (pobudza je lub rozluźnia). Pozwala to oddziaływać bezpośrednio na tkankę mięśniową, pośrednio na staw, który dany mięsień porusza. Właściwie zastosowany masaż doskonale sprawdza się w leczeniu bólu wywołanego napięciem mięśni szkieletowych.

W przypadku obrzęków kończyn, techniki limfatyczne pomagają redukować nadmiar płynu zalegającego w tkankach i często powodującego nieprzyjemne doznania obrzmienia, bólu czy zaburzeń krążenia obwodowego.

Stosowany w sporcie przygotowuje mięśnie do wzmożonego wysiłku fizycznego, a po jego zakończeniu wspomaga procesy usuwania ubocznych produktów przemiany materii np, kwas mlekowy przyczyna popularnych zakwasów.

W neurologii, porażeniach, zaburzeniach czucia czy osłabieniu mięśni masaż będzie doskonałym sposobem stymulacji i pozytywnego bodźcowania układu nerwowego.

Masażem można równie dobrze wpływać na narządy wewnętrzne. Poprzez celowany i odpowiedni masaż powłok brzusznych można oddziaływać np na żołądek czy jelita i w skuteczny sposób leczyć zaparcia.

A jak z relaksem?

Każdy kto kiedykolwiek doświadczył masażu wie, że jest to zabieg bardzo przyjemny. Szczególnie skuteczna technika masażu jest głaskanie. W celu osiągnięcia odprężenia, ruchy wykonywane są powoli z nie wielkim naciskiem. Najlepsze rezultaty odprężające osiąga się poprzez masaże całościowe. Taki masaż polega na masowaniu całego ciała (grzbietu, kończyn, klatki piersiowej i brzucha.). Masaż całościowy jest dość czasochłonnym i za tego typu zabieg należy zarezerwować sobie trochę więcej czasu (1-2h).

Masaż relaksacyjny może także być wykonywany na na jeden obszar np plecy, barki czy kark. Tego typu ,masaż jest doskonałą formą odprężenia szczególnie w sytuacjach stresowych,

Jak często stosować masaż?

W zależności od potrzeb i jego rodzaju można go stosować w seriach np 10 codziennie lub co 2-3 dni. Masaż jest też doskonała formą utrzymywania ciała w “dobrym stanie” nawet bez wyraźnych dolegliwości bólowych.. Rekomendowana częstotliwość zabiegów to 1x w tygodniu, co 2 tygodnie lub 1raz w miesiącu.. Nic nie stoi na przeszkodzie by stosować masaż okazjonalnie.

Kiedy nie powinno się masować?

Głównym przeciwwskazaniem do masażu są zmiany chorobowe skóry, otwarte rany i uszkodzenia naskórka w obrębie obszaru masażu. Krwiaki, choroby żył,  niektóre schorzenia neurologiczne czy onkologiczne będą dyskwalifikować masaż jako zabieg leczniczy lub relaksacyjny. Ogólnie o tym czy można wykonywać masaż powinien zadecydować terapeuta po uprzednim wywiadzie z pacjentem.

Zapraszam do gabinetu.