Wąsy dla jaj

Termin Movember powstał w wyniku połączenia dwóch wyrazów moustache – wąsy oraz November – listopad. Celem kampanii Movember jest zmiana oblicza męskiego zdrowia, natomiast wąsy, które przez twórców zostały ustanowione symbolem kampanii, mają ową zmianę oblicza komunikować. Luźna i zabawna forma kampanii sprzyja podejmowaniu trudnych i ważnych tematów. Idea kampanii Movember jest prosta – przez cały listopad mężczyźni zapuszczają wąsy, nie tylko na znak solidarności, ale również aby wzbudzić ciekawość otoczenia oraz zapoczątkować dyskusję na temat profilaktyki oraz zachorowalności na nowotwory prostaty oraz jąder.

Grupa ryzyka:

14-35

Nowotwory jądra przydarzają się przede wszystkim chłopcom i młodym mężczyznom. Wiele osób myśli, że zachorowanie na raka ich nie dotyczy, bo jeszcze są młodzi, ale jest to najbardziej powszechny typ nowotworu wśród mężczyzn przed czterdziestką.

Samobadanie

Nowotwory jądra są w 95% przypadków całkowicie wyleczalne, ale muszą być wcześnie wykryte. Regularne samobadanie jąder – raz w miesiącu po ciepłym prysznicu – pozwala na zauważenie pierwszych objawów. Jeśli poczujesz cokolwiek niepokojącego – natychmiast udaj się do lekarza.

Czynniki ryzyka

Nowotwór jądra nie ma zdeterminowanych czynników ryzyka – może się zdarzyć bez względu na styl życia.

Ryzyko wzrasta u mężczyzn, którzy mieli w rodzinie przypadki tego nowotworu lub w dzieciństwie cierpieli na wnętrostwo.

Samobadanie

Samobadanie wykonuj raz w miesiącu, po ciepłym prysznicu. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że niczego nie przeoczyłeś.

Weź swoje jądra w obie dłonie i dotykając delikatnie ich powierzchni, sprawdź je w lustrzanym odbiciu, tzn. dotykaj jednocześnie prawego i lewego w tych samych miejscach.

Sprawdź, czy nie pojawiło się coś asymetrycznego – Twoje jądra są zbudowane identycznie, więc jeśli coś się pojawiło na jednym jądrze, a na drugim tego nie ma, to znaczy, że nie jest to naturalne.

Co jest normalne?

Jądra są gładkie, a z tyłu biegną symetryczne struktury, niczym kable (to powrózki nasienne).
Jedno jądro zawsze wisi odrobinę niżej.
W budowie jąder może istnieć nieznaczna różnica wielkości. Jeśli jedno z nich zaczyna rosnąć – natychmiast udaj się do urologa.

Co nie jest okej?

Powiększone lub spuchnięte jądro.
Guzki, nawet wielkości główki od szpilki na powierzchni jądra.
Jakakolwiek struktura na jednym z jąder która nie pojawia się na drugim.
Zmiana twardości jednego z jąder, które zaczyna sprawiać wrażenie ciężkiego lub twardego.
Płyn w mosznie.

Nie zwlekaj z wizytą u lekarza, jeśli czujesz, że cokolwiek dzieje się z Twoimi jądrami.

Nowotwory jąder rozwijają się bardzo szybko – nawet w kilka tygodni. Każde odłożenie wizyty u lekarza lub zwlekanie z rozpoczęciem leczenia zmniejsza Twoje szanse na całkowite wyzdrowienie.

Leczenie nowotworu jądra

Wizyta u lekarza

Jeśli zauważyłeś jakieś niepokojące objawy związane ze swoimi jądrami, umów się do lekarza urologa lub poproś lekarza rodzinnego o skierowanie do tego specjalisty.

Urolog zrobi z Tobą krótki wywiad, a następnie wykona badanie palpacyjne (dotykając) jąder i zdecyduje czy występuje konieczność wykonania dodatkowych badań. Mogą one obejmować określenie poziomów specyficznych enzymów we krwi występujących przy nowotworze jądra. Zawsze w takich wypadkach konieczne będzie również USG jąder, więc umów wizytę w gabinecie lekarza, który ma możliwość wykonania takiego badania na miejscu.

Nie martw się, zwykle niepokojące objawy to nie rak – często dolegliwości bólowe czy zmiany w strukturze jąder to niegroźne wodniaki lub żylaki.

Leczenie operacyjne

Po wykryciu zmian w jądrze przeprowadza się dodatkowe badania USG oraz sprawdza się tzw. markery nowotworowe – jeśli diagnoza się potwierdzi, rozpoczyna się leczenie.

Pierwszym krokiem podejmowanym w leczeniu raka jądra i częścią procesu diagnozowania jest chirurgiczne usunięcie dotkniętego chorobą jądra. W niektórych przypadkach przeprowadza się również operację oszczędzającą jądro, z usunięciem wyłącznie tkanki nowotworowej.
Rak ten ekstremalnie rzadko pojawia się równocześnie w obu jądrach, więc jądro, które pozostaje, jest w stanie produkować odpowiednią ilość hormonów i zapewnić pacjentowi sprawność i płodność.

Czasami całe leczenie sprowadza się do operacji. Dalsze decyzje dotyczące leczenia zależą od rodzaju raka i stadium choroby. Jeśli zmiany zostaną wykryte odpowiednio wcześnie, zanim nowotwór zdąży się rozprzestrzenić dalej. W bardziej zaawansowanych przypadkach konieczne mogą być chemioterapia i radioterapia.

Radioterapia – odgrywa większą rolę w przypadku nasieniaków. Jeśli choroba jest ograniczona do jądra, to po jego usunięciu można zastosować napromienianie węzłów zaotrzewnowych, co zmniejsza ryzyko nawrotu i rozsiewu choroby. Napromienianie węzłów chłonnych leczniczo stosuje się także u pacjentów, u których występują wyłącznie przerzuty do zaotrzewnowych węzłów chłonnych i mają one stosunkowo niewielkie rozmiary (zwykle za graniczne uważa się węzły o wymiarze poprzecznym 3 cm). Radioterapia znajduje także zastosowanie w leczeniu pacjentów z przerzutami nowotworu zarodkowego do mózgu lub do kości.

Chemioterapia – przełom w leczeniu nowotworu zarodkowego jądra dokonał się przede wszystkim za sprawą chemioterapii z zastosowaniem soli platyny. Aktualnie programy leczenia pierwszego i drugiego rzutu zawierają zawsze sole platyny.
Chemioterapia nie jest przyjemna; większość osób porównuje ją do bycia na koszmarnym kacu, na którym nie da się nawet czytać czy oglądać filmów. Dlatego tak ważne jest badanie się wcześnie, aby uniknąć takiego leczenia i pozbyć się tkanki nowotworowej zanim da przerzuty do innych miejsc.

Źródło: https://mosznowladcy.pl/