Dolegliwości związane z narządami wewnętrznymi, o których być może nie wiesz

Ciało ludzkie to złożona sieć połączonych ze sobą elementów, gdzie każdy problem może mieć korzenie w zupełnie innym miejscu, niż sugeruje objaw. Dla wielu może być zaskoczeniem, że dolegliwości związane z narządami wewnętrznymi mogą rzutować na narządy ruchu, powodując bóle i dyskomfort. W dzisiejszym artykule przyjrzymy się pięciu takim przypadkom, które mogą prowadzić do dolegliwości ruchowych, często mylonych z problemami czysto ortopedycznymi.

Kolorami zaznaczono obszary bólu rzutowanego z narządów wewnętrznych
  1. Ból pleców lub prawego barku z powodu napięć w okolicy wątroby: Wiele osób doświadcza bólu pleców lub barku, szukając przyczyny w złych pozycjach pracy czy braku aktywności fizycznej. Jednakże niewielu zdaje sobie sprawę, że napięcia w okolicy wątroby, spowodowane problemami takimi jak stłuszczenie wątroby czy napięcia w okolicy jej torebki powięziowej, mogą rzutować na nieoczywisty obszar, powodując dyskomfort.
  2. Ból lewego barku czy karku związany z żołądkiem: Zgaga, wrzody żołądka czy inne problemy trawiennego układu pokarmowego mogą prowadzić do bólu w obrębie barku lub dolnym odcinku szyi, co może być zaskoczeniem dla wielu osób. Jednakże związki między żołądkiem a obszarem barku są dobrze udokumentowane, co sprawia, że warto wziąć je pod uwagę, zwłaszcza przy chronicznych dolegliwościach.
  3. Ucisk za mostkiem wynikający z zaburzeń przełyku: Refluks żołądkowo-przełykowy czy zapalenie przełyku to tylko niektóre z problemów, które mogą prowadzić do uczucia ucisku za mostkiem. To uczucie, często mylone z problemami sercowymi, może być wynikiem zaburzeń funkcjonowania przełyku i wymagać odpowiedniego leczenia.
  4. Ból biodra związany z zaburzeniami zastawki krętniczo-kątniczej: Wielu pacjentów z bólem biodra jest kierowanych do fizjoterapeuty z myślą o problemach ortopedycznych. Jednakże nie wszyscy zdają sobie sprawę, że dysfunkcje związane z zastawką krętniczo-kątniczą mogą również prowadzić do bólu w tym obszarze, często zaskakując pacjentów i terapeutów.
  5. Bóle brzucha i miednicy wynikające z napięć w okolicy narządów miednicy mniejszej: Zapalenie pęcherza moczowego, endometrioza czy zapalenie jajników to tylko niektóre z problemów związanych z narządami miednicy mniejszej, które mogą prowadzić do bólów brzucha i miednicy. Te dolegliwości często mogą być mylone z problemami ortopedycznymi, dlatego ważne jest zrozumienie związków między narządami wewnętrznymi a dolegliwościami ruchowymi. Tu pomocna będzie fizjoterapia uroginekologiczna.

Wnioski, jakie płyną z powyższych przykładów, są jasne – aby zrozumieć przyczyny dolegliwości ruchowych, nie zawsze wystarczy skupić się jedynie na układzie mięśniowo-szkieletowym. Zrozumienie związków między narządami wewnętrznymi a objawami ruchowymi może być kluczowe w postawieniu trafnej diagnozy i skutecznym leczeniu. Warto zatem podchodzić do problemów zdrowotnych holistycznie, biorąc pod uwagę całościowy obraz funkcjonowania organizmu.