Dla kogo jest Fizjoterapia Uroginekologiczna?

Jeżeli nie wiesz czy ta forma fizjoterapii jest właściwą dla Ciebie, zapoznaj się z wyszczególnionymi poniżej przypadkami. Dolegliwości te można wyleczyć lub złagodzić ich objawy poprzez terapię z fizjoterapeutą uroginekologicznym.

Nietrzymanie moczu.
Nietrzymanie moczu nie jest dolegliwością tylko kobiet w podeszłym wieku. Może cierpieć z tego powodu również dziecko, nastolatek czy osoby w wieku 20/30-tu lat. Powody takiego zaburzenia są bardzo zróżnicowane – od ogólnego słabego stanu organizmu po wielokrotną ciążę. Jeżeli zauważyłaś, że popuszczasz chociażby jedną kropelkę moczu podczas np. bardzo intensywnego wysiłku – nie czekaj. Zignorowanie takiego sygnału będzie niestety prowadzić do pogorszenia problemu.

Nietrzymanie gazów, stolca.
Podobnie jak wyżej, z tym, że kierujemy terapie troszkę w inną stronę.

Rozejście mięśnia prostego brzucha.
Częsta dolegliwość po ciąży, która może prowadzić do dysfunkcji w obrębie całej jamy brzusznej. Może również dotyczyć osób które mają zbyt napiętą ścianę brzucha (tzw. Kaloryfer na brzuchu). Jest to dolegliwość, z którą można żyć, ale ryzyko wystąpienia powikłań lub innych dolegliwości znacząco rośnie jeśli pozostawimy tę sprawę niezaleczoną.

Bolesne miesiączki, zaburzenia miesiączkowania.
Jeżeli co miesiąc cierpisz z powodu miesiączki to znak, że fizjoterapia uroginekologiczna jest dla Ciebie. A może masz ciemną brunatną krew oraz skrzepy podczas menstruacji i wydaje Ci się, że nie jest to do końca normalne? To może być krew zastoinowa. Dzięki ćwiczeniom można dokrwić i rozruszać miednicę tak, żeby złagodzić lub zniwelować ten problem.

Endometrioza.
Nie wyleczy się jej fizjoterapią ale można złagodzić objawy bólowe dzięki odpowiednim ćwiczeniom i terapii.

Planowanie ciąży – przygotowanie.
Jeżeli świadomie planujesz ciążę warto zgłosić się do fizjoterapeuty uroginekologicznego z kilku powodów – po pierwsze żeby dokrwić całe dno miednicy ćwiczeniami, po drugie profilaktycznie, żeby przygotować mięśnie dna miednicy, brzucha oraz kręgosłupa do przenoszenia ciąży – w końcu każdy maluszek, który się rozwija waży coraz więcej i jest nie małym obciążeniem dla organizmu kobiety.

W trakcie trwania ciąży.
Bóle kręgosłupa w ciąży czy ogólne napięcia w obrębie całego ciała, ćwiczenia dna miednicy, oddechowe czy nawet funkcjonalne (jeżeli jest przedstawiona zgoda ginekologa prowadzącego ciąże) pozwolą Tobie jak i maleństwu przejść zdrowo przez całe 40 tygodni.

Po ciąży. – w okresie połogu
Po prostu – sprawdzenie czy wszystko jest w porządku po ciąży, czy mięśnie dna miednicy są wystarczająco wydolne, czy nie ma rozejścia mięśnia prostego brzucha, czy nie ma blizny po cięciu, pęknięciu którą trzeba mobilizować. Po cesarskim cięciu również bardzo ważna jest wizyta bo jeżeli wszystko wyżej wymienione jest dobrze, na pewno praca z blizną będzie tutaj kluczowa, żeby w przyszłości nie mieć problemów w obrębie jamy brzusznej.

Obniżenia narządów rodnych.
Pamiętaj, że tylko w nielicznych przypadkach obniżenia narządów miednicy mniejszej są na tyle duże, że potrzebny jest zabieg operacyjny. Większość obniżeń da się wyprowadzić za pomocą odpowiednich ćwiczeń i terapii.

Dysfunkcje seksualne.
Pochwica, vulvodynia, vestibulodynia, „luźna pochwa” i inne. Ogólnie jeżeli czujesz ból w okolicy krocza, wejścia do pochwy, lub jeżeli ból występuje podczas penetracji czy samego orgazmu może okazać się, że fizjoterapia uroginekologiczna może Ci pomóc. W tym przypadku często często współpracuje się z seksuologiem.

Bóle w obrębie kręgosłupa, miednicy, stawów krzyżowo-biodrowych.
Może się okazać, że problem leży gdzieś w obrębie miednicy lub jamy brzusznej a nie samych stawów kręgosłupa czy krzyżowo- biodrowych. W takim wypadku najlepszym rozwiązaniem jest połączenie terapii uroginekologicznej z manualna.

Przygotowanie do operacji uroginekologicznej oraz po zabiegu.
Często zdarza się tak, że po zabiegu pęcherz wpukla się do miejsca gdzie była macica. Może to powodować różne dolegliwości. Tutaj przydatne są ćwiczenia mięśni dna miednicy

Jeśli nadal masz pytania dotyczące fizjoterapii uroginekologicznej zapraszamy do kontaktu z Dorotą Kaźmierczak, naszą specjalistka w tym zakresie.